8700 Marcali, Petőfi u. 16.

+36 85 510 643

titkarsag@berzsenyimarcali.hu

 

 

 

 

2018. július 24. 15:21

 

EFOP-3.2.3-17-2017-00069

Digitális környezet fejlesztése a Siófoki Tankerületi Központ 4 iskolájában

 

 

Kedvezményezett:                           Siófoki Tankerületi Központ

Projekt címe:                                  Digitális környezet fejlesztése a Siófoki Tankerületi Központ 4 iskolájában

Projekt azonosító száma:                 EFOP-3.2.3-17-2017-00069

A támogatás összege:                      108 093 360 Ft

Támogatás intenzitása:                     100 %

Projekt megvalósítás ideje:              2018.02.01.-2021.02.01.

 

 

Megvalósítási helyszínek, bevont intézmények

 

Boglári Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (8630 Balatonboglár, Árpád u. 5.)

Széchényi Imre Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (8623 Balatonföldvár, Gábor Áron u. 1.)

Marcali Berzsenyi Dániel Gimnázium (8700 Marcali, Petőfi u. 16.)

Marcali Noszlopy Gáspár Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (8700 Marcali, Széchenyi u. 60.)

Siófoki Beszédes József Általános Iskola (8600 Siófok, Szépvölgyi u. 2.)

 

 

Projekt célja

 

A projekt célja, hogy olyan, a digitális pedagógiai módszertani csomagokra épülő pilot programokat valósítson meg, amelyek elterjeszthetőek a teljes köznevelési rendszerben a pedagógusok digitális felkészültségének, módszertani kultúrájának növelése, a mindennapi pedagógiai munka során az IKT-használat erősítése és elsősorban a digitális és egyéb kulcskompetenciák hatékonyabb fejlesztése érdekében.

A projekt részcéljai: A digitális pedagógiai módszertanok komplex, intézményi szintű fejlesztése a pedagógusok képzésével és a támogató eszközöknek bevezetésével és beválás-vizsgálatával, illetve a nemzetközileg bevált eszközrendszerek meghonosítása és kísérleti jellegű bevezetése. A tanulók matematikai, szövegértési, digitális és természettudományos, valamint problémamegoldó és kreatív kompetenciáinak fejlesztése. Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájában foglalt fejlesztési célok (a pedagógusok IKT tudása, módszertani kulturája, motivációja; IKT-eszközök használatának beépülése a tanítás-tanulás és az értékelés folyamatába; internet és eszközellátottság; IT biztonság, esélyegyenlőség; oktatás adminisztrációs szolgáltatások) megvalósítása. A pilot programot megvalósító intézményekben a digitális környezeti fejlesztések hozzáférhetővé, akadálymentessé tétele, kiemelten a fogyatékossággal élő, a sajátos nevelési igényű (SNI) és a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő tanulók (BTM) számára.

 

 

Projekt részletes szakmai tartalma

 

FŐ CÉLOK

  • a pedagógusok elsajátítsák és átadhatóvá tegyék – a digitális kompetenciához szükséges ismereteket, illetve az internet és a digitális eszközök által kínált lehetőségek kiaknázását. A fentiek magukba foglalják az internetbiztonsággal, a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismereteket is.

A PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSÁNAK KIVÁLASZTOTT TERÜLETEI

  • a matematikai kompetencia fejlesztésének támogatása;
  • a szövegértés fejlesztésének támogatása;
  • a természettudományos megismerés támogatása;
  • a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének támogatása, a kreativitás fejlesztése

A CÉLOKAT AZ ALÁBBI TEVÉKENYSÉGEKKEL ÉRJÜK EL:

  • Pedagógus továbbképzések (a beszerzett eszközökhöz kapcsolódó 30 órás akkreditált képzések - 60 fő képzése)
  • Tréningek és műhelymunkák (workshopok)
  • Saját pedagógusok által megvalósított tartalomfejlesztések
  • a fejlesztések, tartalmak iskola pedagógiai programjába való illesztése
  • a tanítási folyamat tervezésével kapcsolatos dokumentumok (tanterv, óraterv) kialakítása.
  • A résztvevők – tanultak alapján – módszertani csomagokat építenek, azokat kipróbálják és beillesztik (a tanórák/foglalkozások 40%-ában)
  • A megvalósulást elemzik, korrigálják – szükség esetén –, valamint véglegesítik. A módszertani csomagokkal kapcs-latos elvárás a tanórai differenciálás (tehetséggondozás és felzárkózás) azaz az esélyegyenlőség lehetőségének biztosítása.
  • A digitális környezeti fejlesztéseket hozzáférhetővé, akadálymentessé teszik.
  • Szakmai napokat, hospitálásokat, online tanári közösségeket, tantestületi műhely-munkákat szerveznek, a módszertani csomagokkal kapcsolatos tapasztalatok, illetve az internetbiztonság és a fogyasztóvédelmi ismereteik megosztása érdekében.
  • A projektben szerzett eredmények fenntarthatóságát mentorálással és helpdesk működtetésével kívánjuk elérni.
  • Az intézmény biztosítja a technikai segítséget, és a résztvevők közül kiválasztott kolléga digitális módszertani asszisztensi feladatokat lát el a későbbiekben.
  • Eszközbeszerzés Az intézmények digitális fejlesztési terveihez és a tervezett szakmai tartalomhoz illeszkedő eszközöket szerzünk be. (Laptopok, interaktív projektor, 3D nyomtató, LEGO, GEOMATECH, PASCO fejlesztő eszközök).
  • Disszemináció keretében a résztvevők a módszertani csomagokat alkalmassá teszik a multiplikációra, és a produktumokat feltöltik a Nemzeti Köznevelési Portálra.

CÉLCSOPORT

  • Célcsoportunk az általános iskolai és gimnáziumi szaktanárok.
  • A partner- intézményekben tanuló gyerekek (összesen 1779 fő)

A digitális pedagógiára való felkészítést egy mérés elo?zi meg, amelyben feltérképezzük a pedagógusok IKT-kompetenciáit. Az eredmények alapján soroljuk csoportokba a résztvevőket, egyéni tanulási utak (célok) meghatározásával. Azoknak, akiknek a legtöbb a deficitje, külön mentorálást szervezünk, illetve kooperatív körökben kollaborációs munkákat a felzárkózáshoz. A képzések végeztével komplex feladatokkal mérjük az eredményt, lehetőséget adva a szakaszos önértékelésre.

A programot olyan komplex és jelenségalapú megközelítéssel kívánjuk megvalósítani, ami erősíti a tantárgyi integrációt az iskolán belüli és iskolák közötti szakmai hálózatok kiépülését és működtetését. Ennek módja, az egyes problémák sokoldalú megközelítése, és a tantárgyak kapcsolódási pontjainak létrehozása az IKT eszközhasználat és kiválasztott – uniós forrásokból megvalósított és szabadon hozzáférhető – tartalmak segítségével. A kiválasztott rendszerünk a LEGO StoryStarter, Geomatech vagy a PASCO természettudományos szenzor csomag. E csomagokat a szövegértés fejlesztésében, a matematikai, logikai kompetenciák illetve a természettudományos kompetenciák fejlesztésére kívánjuk használni (alsó/felső tagozat, valamint gimnázium területeken).

Jelentős innovációként a 3D nyomtató és a datalogger típusú eszközök tanórai alkalmazását vezetjük be. Ezek az eszközök alkalmasak arra, hogy egyfelől összekapcsolják a manuális, személyközi munkát a virtuálissal, másrészről az egyes tantárgyi tartalmak összefüggéseit tapasztalhatják meg a tanulók. Bemutatjuk, hogy hogyan kapcsolhatók össze a különböző tantárgyak ismeretei a jelenség-alapú természettudományos tanítás során. A résztvevők a műhelymunkán megismerkednek az internet veszélyforrásaival, a védekezés lehetőségeivel, a biztonságos internetezés szabályaival is, valamint az internetes zaklatás kezelésével kapcsolatban kapnak ismereteket és módszereket.

 

"Nem sok értelmét látom ugyanis annak, hogy a tegnap számítógépén a közelmúlt szoftvereit futtatva a tegnapelőtt pedagógiai módszereivel próbáljuk meg a jövő intelligens informatikai rendszereinek használatára képessé tenni a gyerekeket."

(Komenczi Bertalan)

A projekt célja, célcsoportja, feladatterve

Projektünk célja a kompetencia központú oktatás bevezetése és hosszú távú, hatékony folytatása.

Hogy erre iskolánk teljes mértékben,- iskolaszervezeti és módszertani oldalról is- alkalmassá váljon, célunk, hogy az iskolavezetőség egy tagja és iskolánk 8 ill. 29 pedagógusa továbbképzéseken vesz részt.

A továbbképzett pedagógusok a megszerzett kompetenciákat átadják a nevelőtestület többi tagjának is. Szándékaink szerint erre belső továbbképzéseken kerül sor.

Közben megkezdjük pedagógiai programunk korszerűsítését, helyi tantervünk átalakítását.
Projektünk első szakaszában célunk a helyi tantervi adaptáció 1. és a 9. osztályra vonatkozó végrehajtása. Az adaptációs tevékenység, valamint a külső, és az azt követő belső továbbképzések eredményeképpen pedagógusaink jelentős része képessé válik a kompetencia központú oktatás elkezdésére.

Mint említettük, célunk, hogy iskolánkban hosszú távon biztosítva legyen az új, korszerű tartalmak és módszertanok, a digitális kultúra eszközrendszerének következetes alkalmazása. Ezért a projekt befejezésére el kívánjuk érni a pedagógiai program, a nevelési program teljes megújítását, átalakítását, a kompetencia központú oktatási modulok helyi tantervbe való adaptálását.

Elhatároztuk, hogy az adaptációs tevékenység a nevelőtestület közös munkája lesz. Eközben nyílik ugyanis lehetősége mindenkinek arra, hogy a pedagógusok ismételten áttanulmányozzák a kompetencia központú oktatás elméletét és gyakorlati lehetőségeit. Így valamennyien felkészülten, pozitív attitűddel felvértezettek lehetnek a program eredményes alkalmazására.

Amikor megjelöltük projektünk célcsoportját, elsősorban gyakorlatias szempontok vezéreltek minket. Ilyen szempont volt, hogy a továbbképzésen részt vevő nevelők az első továbbképzések elvégzése után képesek legyenek a 9. osztály helyi tantervének átalakítására, a programcsomagok adaptációjára, a pedagógiai program modernizációjának elkezdésére.

A gimnázium pályázattal kapcsolatos szakmai feladatterve a projekt időtartamára:

A 2009/10-es tanévben egy tanulócsoportban "Szövegértés-szövegalkotás" kulcskompetencia területen, két tanulócsoportban a "Matematika" kulcskompetencia területen, három tanulócsoportban az "Idegen nyelvi" kulcskompetencia területen angol és német nyelvből kompetencia alapú oktatási programcsomag kerül bevezetésre. Az oktatási programok alkalmazása során újszerű tanulásszervezési eljárások (projekt, témahét) alkalmazására is sor kerül.

A programba bevett tanulócsoportok implementációban érintett tanóráinak 25 %-a IKT-eszközzel támogatott tanóraként valósul meg.

Intézményünk a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében részt vesz a Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben pályázatban.

Kódszám: TÁMOP-3.1.4/08/2



A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósulnak meg.

A pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
A pályázat további célja, hogy a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járuljanak hozzá az oktatás minőségének javulásához.

A projekt kedvezményezettje:
Marcali Város Önkormányzata
8700 Marcali, Rákóczi u. 11.

A közreműködő szervezet:
Berzsenyi Dániel Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium
8700 Marcali, Petőfi S. u. 16.

A pályázat minden információja megtalálható a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség weblapján:
www.nfu.hu/content/2489

Program címe:

Kompetencia alapú oktatással az oktatás jövőjéért

Program száma:

TÁMOP- 3.1.4/08/2-2009-0019

Támogatás:

25 000 000 Ft

Projekt összes költsége:

25 000 000 Ft

Projekt kezdete:

2009. június 22.

Projekt vége:

2009. december 22.

Projekt webcíme:

http://berzsenyimarcali.hu/index.php/tamop-3-1-4-08-2-kezdolap